شهر شعر

تاریخ انتشار: 1401/06/02 نویسنده: کبرا سایه حیدرزاه

هرات، مؤسسۀ پژوهشی بایسنغر –
«شهر شعر» دفتر شعری‌ست از بانو کبرا سایه حیدرزاده که اخیراً از سوی مؤسسۀ پژوهشی بایسنغر در هرات به چاپ و نشر رسیده‌است.
خانم حیدرزاده، زادۀ سال 1321ش. شهر هرات است. بهار سال 1335ش. به صفت آموزگار در دبیرستان مهری گماشته می‌شود و تا سال 1369ش. موقف‌های مختلفی را با دستاوردهایی چشمگیر در این دبیرستان پشت سر می‌گذراند. او در جریان آموزگاری با نام‌آشنایانی چون محجوبۀ هروی، بانو رئوفۀ احراری، بانو خدیجه بدیعۀ احراری و… محشور است. سال 1369ش. از هرات به هند می‌کوچند و پس از مدتی روانۀ امریکا شده و در سال‌های پسین با خانوادۀ خود در کانادا زندگی می‌کنند.
کتاب شهر شعر در ۳۰۳ صفحه و ۱۲۰ شعر در قالب‌ غزل سروده شده و در مواردی هم  چهارپاره، مثنوی، مستزاد، و رباعی نیز مورد طبع‌آزمایی شاعر قرارگرفته که این اشعار در طول سال‌های متمادی (۱۴۰۱ – ۱۳۳۴ش.) سروده شده‌است. این مجموعه از لحاظ ژرف‌ساخت شامل دو قسمت می‌شود: بخش نخست آن به مثابۀ سطوری از تاریخ جغرافیای ادبی هرات (شعر ز‌نان) بوده که بیانگر وضعیت ادبی – فرهنگی روزگاری‌ به دور از جنگ و بی‌خانمانی‌ست. علاوه بر آن، زندگی‌نامۀ خودنگاشت شاعر نیز، در برگ‌های آغازین کتاب، راوی فرازهایی از زندگی شاعر و رویدادهای مهم فرهنگی آن زمان بوده که مخاطب را بیشتر با مفاهیم شعر این بانوی شاعر نزدیک می‌کند. در بخش دوم، اشعار این کتاب حامل اندوه‌وارگی و درد آوارگی‌ است. شاعر با احساسی رقیق و بیانی شیوا و گیرا پژواک آرزوی جمعی را به تصویر می‌کشد و این تصویر گاهی از خلال خاطرات شاعر نیز رخ‌نمایی می‌کند.
بن‌مایه‌های شهر شعر مفاهیمی چون غم، عشق، حسرت، هجرت و اندرز است که البته بیشتر در قالب غزل روی می‌نماید. موضوع دیگری که در میان اشعار شهر شعر جلب نظر می‌کند، طبع‌آزمایی شاعر در نظیره‌سرایی‌ و چامه‌سرایی به مناسبت‌های گوناگون است.
این کتاب را علاقه‌مندان در هرات از موسسۀ پژوهشی بایسنغر، واقع در ضلع شمالی ارگ هرات و کتاب‌فروشی مؤمنی و در مشهد از کتاب‌فروشی هیواد می‌توانند تهیه کنند.

یک نظر برای "شهر شعر" ارسال شده.
  1. حسین گفت:

    درود
    پیگیرنشریات ومقالات شماهستم.اگرمطالب بیشتری ازجمشیدیهاداریدبرایم به ایمیل hjahan1354@gmail.comبفرستید.سپاس
    حسین جهان تیغ ازسیستان ایران

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *