شناس‌نامۀ جامی منتشر شد

تاریخ انتشار: 1399/12/03 نویسنده: علی‌اصغر بشیر هروی

مؤسسۀ پژوهشی بایسنغر – شناس‌نامۀ جامی نوشتۀ علی‌اصغر بشیر هروی، متضمن احوال، آثار و تعلیمات عارف بزرگ مولانا نورالدین عبدالرحمن جامی (817 – 898ق.) در هرات منتشر شد. این کتاب که شامل دو بخش عمدۀ 1- اصل و نسب و زندگی؛ 2- افکار و اندیشه‌هاست، نویسنده در بخش نخست به ذکر دورۀ دانشجویی و دیدارهای وی با مشایخ و استادان و مسافرت‌های مولانا جامی پرداخته است. بخش دوم کتاب به مفاهیمی چون عشق، موسیقی و سماع، کتاب‌دوستی و حسن خط، تصوف و عرفان و … از دیدگاه مولانا جامی اختصاص یافته است.

علی‌اصغر بشیر این اثر را در سال 1342 خورشیدی و زمانی که مشغول تصحیح تکملۀ عبدالغفور لاری بر نفحات الانس مولانا جامی بود نوشت. از آن‌جا که آثار نگاشته شده دربارۀ مولانا جامی چون مقامات جامی، تکملۀ عبدالغفور لاری، خمسه المتحیرین امیر علی‌شیر نوایی و … با نثری دشوار نوشته شده، بشیر کوشید در این اثر با زبانی ساده و امروزی و به صورت گفت‌وشنود با مولانا جامی، زندگی و سیر فکر و اندیشۀ او را برای مخاطبان و علاقه‌مندان ترسیم کند.

این اثر که برای بار نخست منتشر می‌شود بر اساس دست‌نویس مؤلف موجود در آرشیف ملی افغانستان با ویرایش دکتر خلیل‌الله افضلی در 500 نسخه توسط مؤسسۀ پژوهشی بایسنغر به چاپ رسیده است. در این چاپ، حواشی و ارجاعات متن که در پایان کتاب آمده بود، به پانویس برگ‌ها منتقل شد و نشانی منابع کتاب که عمدتاً ذکر نشده بود، تهیه گردید.  

علی اصغر بشیر هروی پژوهشگر عرفان اسلامی، منجّم، طنزنویس و نسخه‌پژوه از پژوهشگران برجستۀ معاصر هرات است که بیش‌تر عمر خود را وقف نگارش و تحقیق کرده است. مطالعات بشیر عمدتاً بر عرفان و خاصتاً اندیشه‌های خواجه عبدالله انصاری، حکیم سنایی غزنوی و مولانا عبدالرحمن جامی متمرکز بوده است. این کتاب را در هرات از مؤسسۀ پژوهشی بایسنغر در ضلع شمالی ارگ هرات و کتاب‌فروشی مؤمنی در شهر نو و در کابل از انتشارات امیری در پل سرخ می‌توانید به دست آورید.

2 نظر برای "شناس‌نامۀ جامی منتشر شد" ارسال شده.
  1. فرىده احمدى گفت:

    سلام. من مىخواهم در مورد نظرات جامى در رابطه وضعيت زنان ان دوره داشته باشم. با حرمت فريده احمدى

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *